Nemůžete zhubnout? Víme proč!
Sdílejte s přáteli

Nemůžete zhubnout? Víme proč!

I když máte pocit, že děláte všechno správně, ručička na váze se nechce pohnout dolů. Poznáváte se? Pak rozhodně čtěte! Deset odborníků na výživu a zdravé stravování se s námi podělilo o své zkušenosti z praxe, kde dělají lidé nejčastěji chybu. Možná budete překvapeni, co všechno za tím může být.
 

Názory odborníků

Kde dělají lidé při hubnutí nejčastěji chybu?

Zbytečné hubnutí

Vaše hmotnost je v pořádku, problémem jsou vaše představy. Každý z nás přichází na svět s určitou konstitucí. Nikdo není geneticky předurčen k obezitě ani vychrtlosti, ale někteří jsme přirozeně štíhlejší, jiní plnější a pevnější stavby. Naše tělo ví někdy lépe, co potřebujeme. Co doporučuji? Namísto posedlosti kontrolou hmotnosti anebo procent tuku v těle se soustřeďte na vnímání těla jako celku, na radost z jeho funkčnosti a dokonalosti.

Mgr. Margit Slimáková, Ph.D., specialistka na zdravotní prevenci a výživu, vystudovala farmacii a dietologii

Každodenní stres

 „Nezaplacené účty, protivný šéf, ucpané silnice, zlobivé děti, hádka s partnerem, dokonce vyčerpávající cvičení a spousta dalších každodenních maličkostí mohou být příčinou stresu. V rámci přirozené reakce organismu se ve stresu mimo mnoha dalších biochemických změn také ve zvýšeném množství uvolňuje kortizol. Mezi efekty tohoto hormonu je i odbourávání svalů, možné zhoršení inzulinové rezistence a podpora ukládání břišního tuku. Všechny uvedené reakce nabourávají naše snahy o udržení zdravé hmotnosti. Co doporučuji? Uvědomit si okamžiky, které nás stresují, cíleně je řešit a obecně se snažit do každého dne přidat momenty odpočinku.“  

Mgr. Margit Slimáková, Ph.D., specialistka na zdravotní prevenci a výživu, vystudovala farmacii a dietologii

Motivace neexistuje

Dokud nebudete sami zcela přesvědčení o tom, že skutečně zhubnout chcete, těžko se vám to podaří. Takový impuls jako třeba přírůstek do rodiny, nová práce nebo zamilovanost můžou hodně pomoct. Mnohdy ale stačí i maličkosti jako třeba vysněné šaty, které nemají ve vaší velikosti.

Co doporučuji:

V praxi může být dobrým motivátorem fotka pŘed a po. Na začátku vašeho hubnutí se vyfotíte a vždy, když budete potřebovat, se na fotku podívejte.

Blanka Szabó, specialistka na výživu a pohyb, PestryJidelnicek.cz

Neznalost bazálního metabolismu a energetických nároků

Výživa, která doprovází jakýkoliv fyzický trénink cílený na úbytek tuku, by měla dodávat tělu jen tolik živin, aby co nejvíce energie tělo hradilo z vlastních tukových zásob. K tomu je potřeba vědět, kolik energie bychom měli za den přijmout. Nikdy by to nemělo být méně, než je hodnota bazálního metabolismu (tedy hodnota nejmenšího množství energie k zajištění základních funkcí organismu). Až poté je možné sestavit vhodný jídelníček, který zajistí dostatečné množství energie pro cvičení a podpoří zdravé hubnutí a využití energetických zásob těla.

Co doporučuji:

Jednou z možností, jak zjistit bazální metabolismus, je tzv. bioimpedance - metoda založená na elektrickém měření, během něhož je možné odvodit množství tukové a svalové tkáně v organismu, anebo lze využít metodu nepřímé kalorimetrie využívající k měření spotřebu kyslíku, resp. vynaloženou energii, která je naprosto nejpřesnější.

Lukáš Semorád, profesionální trenér a nutriční poradce studia BodyBody

Místo sladkého jíte ovoce

Vaše tělo si žádá sladké, a jelikož vy víte, že ovoce je zdravé a sladké, dopřáváte si ho s klidným svědomím. Jenže ručička na váze se nehýbá, ba dokonce leze nahoru? Ovoce totiž obsahuje velké množství sacharidů, a tím i kalorií. Pokud ho tedy zařadíte vždy, když vás honí mlsná, a navíc mimo běžný jídelníček, s největší pravděpodobností nezhubnete.

Co doporučuji?

Sladké chuti se nemusíte vzdát, ráno si dopřejte třeba obilnou kaši „nasladko” nebo tvarohový dort s ovocem. pokud vás přesto trápí chutě na sladké, nechte si odborníkem zkontrolovat jídelníček.“

RNDR. Lucie Svobodová, odbornice na výživu a zdravý životní styl, Lucie – centrum zdraví

 

Nevíte, jak pracuje vaše tělo

Pokud patříte k té šťastnější skupince lidí, která je celoročně ve fitku na pásu a v lepším případě si udržela váhu, super! Pokud se najdete ve skupině druhé, kdy běháte do úmoru a každý uběhnutý metr vám ručičku váhy posune směrem doprava, měli byste se zamyslet! nemluvím nyní o běhání jako sportu ani o běhání jako skvělém kardio tréninku! sáhněte si do svědomí. Víte o sobě více než všeobecné tabulkové výpočty a z nich nějaká doporučená procenta vhodná pro spalování tuku? myslíte si, že po 20 minutách budete energii spalovat stejně a ze stejných zásob jako vaše kamarádka na páse vedle?

Co doporučuji?

Jestli to s běháním myslíte vážně, zajděte si na přesnější vyšetření a poraďte se s odborníkem, ať víte, jak vaše tělo funguje.

Radek Pajič, osobní trenér a nutriční specialista, Bomton power concept

TIP:  Vyšetření můžete podstoupit ve Vědeckém a servisním pracovišti tělesné výchovy a sportu casri, podbabská 3, praha 6, www.casri.cz

Nedetoxikujete tělo

Většina lidí nemá ve svém jídelníčku dostatek probiotických bakterií a vlákniny. Navíc k tomu jedí mnoho masa, uzenin, bílého i tmavého pečiva apod., a ještě nemají dostatečný pohyb. Kvůli tomu se v tlustém střevě rozvíjí velké množství škodlivých patogenních bakterií, které narušují celkový proces střev a mají dopad i na sníženou vstřebatelnost živin v tenkém střevě. To vše má vliv na špatně fungující biochemické procesy a také na metabolismus a spalování tuků.

Co doporučuji? 

Pokud tedy chcete zdravě hubnout, měli byste se zaměřit na to, jaké postupy a potraviny vám pomohou nastartovat podpůrné samočistící procesy v těle.

Ing. Martin Škába, výživový specialista, kouč a lektor

 

Ženy, které posilují, nemusí být samý sval. Podle acsm se jim po 3–6 měsících cvičení zVýší oBjem sValů jen asi o 10 %, síla ale může Vzrůst o 30–50 %.