Už nikdy plný nos
Sdílejte s přáteli

Už nikdy plný nos

Záplava papírových kapesníčků, rozpustných vitaminů a léků proti horečce vás letos mine. Nebudete totiž nic z uvedeného potřebovat. Známe tři kroky, které vás dovedou k absolutní imunitě.

Ucpaný nos a bolavou hlavu jsme doposud přijímali jako nutné zlo. Jako něco, co minimálně jednou dvakrát do roka musí přijít. Jak svou imunitu ubránit? Zapomeňte na očkování. Nejnovější poznatky vědy paradoxně ukazují že k tomu, abychom neonemocněli, postačí jen několik málo změn v našem jídelníčku a životním stylu. Jde o úpravy, které jsou přirozené, vyzkoušené a finančně vás nezruinují. Je nutné „jen“ dodržovat následující podmínky: Optimalizovat svou hladinu vitaminu D, denně užívat selenové doplňky stravy a vyřadit z jídelníčku většinu cukru a rafinovaných sacharidů. Jak tato rovnice v reálu funguje?

Krok číslo 1: Síla Slunce

Skutečnost, že většina z nás onemocní obvykle v zimní sezóně, nás vede k myšlence, že to souvisí s chladným počasím. Z nedávno zveřejněných lékařských poznatků ale vyplývá, že šíření a závažnost těchto infekcí se daleko víc odvíjí od hladiny vitaminu D v lidském těle. Vitamin D je katalyzátor, jenž je nezbytný pro správné fungování imunitního systému. Je ho zapotřebí k „zapnutí“ genů, které vytvářejí antimikrobiální peptidy v přirozeném imunitním systému člověka. Bez vitaminu D žádná přirozená imunita neexistuje. Ačkoli patří k nejdůležitějším látkám v lidském těle, většina z nás má vitaminu D alespoň během části roku nedostatek. Jeho zdrojem je totiž především slunce. Pokud nebydlíte v teplé a neustále prosluněné oblasti, potřebujete tento vitamin minimálně během zimního období přijímat uměle. 

Zbývají tablety

Ve stravě ale žádné významné zdroje vitaminu D nenajdeme – denně byste museli jíst velké porce lososa, sledě nebo úhoře. Vyhláškou doporučená denní dávka „déčka“ je žalostně nízká. Jejím pokrytím se vyhnete nejtěžšímu deficitu vitaminu, ale pro opancéřování imunity je nedostačující. Většina dospělých by měla denně užívat alespoň 2000 IU (mezinárodních jednotek) vitaminu D.

Krok číslo 2: Víc selenu

Dalším dílkem do skládačky je selen – silný imunostimulátor, jenž výrazně zvyšuje naši imunitu. Americká Národní lékařská knihovna (National Library of Medicine) uvádí 22 studií, které ukazují, že selen má preventivní i ochranné účinky proti řadě virových činitelů. V jednom z posledních výzkumů se vědci ze Severokarolínské univerzity v Chapel Hillu zaměřili na dvě skupiny myší. Jednu skupinu krmili stravou bohatou na selen a poté byly obě skupiny myší vystaveny působení mírného kmene lidského chřipkovéh viru. Nakazily se obě skupiny, ale hlodavci s nedostatkem selenu trpěli daleko závažnějšími příznaky včetně poškození plic, jež navíc trvaly mnohem déle. Ještě pozoruhodnější bylo ale zjištění vědců, že u zvířat s nedostatkem selenu virus značně mutoval. 

Kde ho získat?

Z našich půd se selen ovšem vyčerpal a ve většině pokrmů je ho nedostatek. Nejbohatším potravinovým zdrojem tohoto prvku jsou para ořechy, následované mořskými plody, lososem z volného moře, vnitřnostmi volně se pasoucího skotu nebo máslem. Vedle konzumace zmíněného doporučujeme ještě užívání selenu v tobolkách.

Krok číslo 3: Méně cukru

Cukr a rafinované sacharidy většinou z jídelníčku vynecháváme proto, abychom vylepšili svůj vzhled a zdravotní stav. Jako prémii ale získáme i silnou imunitu. Je prokázáno, že cukr a sacharidy s vysokým glykemickým indexem potlačují imunitní systém. Jedním z nejlepších měřítek tohoto jevu je leukocytický index (LI). Jde o číslo, které vyjadřuje, kolik cizorodých organismů dokáže jedna bílá krvinka za hodinu pohltit. Leukocytický index 10 znamená, že každá bílá krvinka pozřela za danou hodinu 10 mikrobů. Průměrný člověk má LI 14. Ovšem nejde o optimální hodnotu, je to prostě průměr. Každopádně platí, že do patnácti minut po konzumaci 100 gramů rafinovaných sacharidů – což je množství, které průměrný jedinec pozře během večeře – klesne LI na hodnotu okolo 1,4. V překladu to znamená, že takový člověk během čtvrthodiny ztratí 90 procent své imunitní funkce. Tato snížená schopnost bílých krvinek pohlcovat cizorodé organismy může trvat dvě až pět hodin. A konzumujete-li sladká jídla stále, váš imunitní systém pochopitelně zůstává trvale potlačený.

Každý svého štěstí strůjcem 

Proč v roce 1918 zemřelo na španělskou chřipku téměř 50 milionů lidí, avšak úmrtnost u této nemoci nedosáhla ani pěti procent (tj. 95 procent osob nakažených touto chřipkou se uzdravilo)? Příčina spočívá v imunitním systému každého jedince. V podstatě jde o to, že každý člověk může svou imunitu obrovskou měrou ovlivňovat. Vedle výše popsaných zásadních doporučení je velmi důležitý i dostatek odpočinku nebo strava s vysokým obsahem bílkovin.