POTRAVINY, NA KTERÉ SI DÁT POZOR
Sdílejte s přáteli

POTRAVINY, NA KTERÉ SI DÁT POZOR

1

MED

Všelék i zabiják

Z Turecka, Řecka a USA jsou známé případy nebezpečí medu. Svou roli v tom hrají rostliny, z nichž včely sbírají nektar. Není vždy zcela jisté, že med v prodejnách je v „bio“ kvalitě, neboť může být kontaminován různými pesticidy a herbicidy.
 
Způsobuje:
  • Jedovatost může způsobit květ rododendronů, sněženek nebo narcisů. V případě požití tohoto medu nastávají různé nepříjemné několikahodinové stavy, jako je nevolnost, zvracení, svědění či mdloby.
  • Ve vzácných případech došlo až k úmrtí.
  • Při zpracování se v medu mohou usadit bakterie, které způsobují ucpání střev. Z tohoto důvodu se med nepodává kojencům.
 
2

MUŠKÁTOVÝ OŘÍŠEK

Je plod tropického asijského stromu muškátovníku vonného. Používá se k dochucení omáček, polévek, masa či pečiva. Je však důležité vědět, že jde i o halucinogenní drogu.

Působí jako prostředek proti nespavosti či pro uklidnění při extrémním stresu a nervozitě.
 

Způsobuje:

  • Při předávkování (5–15 g) se mohou objevit projevy otravy, jako je nevolnost, zvracení, svědění, porucha vědomí až halucinace.
  • Vliv na psychiku trvá až 24 hodin po užití, proto není muškátový oříšek jako psychotropní droga příliš oblíbený mezi narkomany.
  • Látky v muškátovém oříšku působí na hladké svalstvo, lidem se srdeční slabostí či jinými srdečními poruchami nelze muškátový oříšek doporučit, pouze po poradě s lékařem. Ze stejného důvodu by ho neměly užívat těhotné ženy, mohlo by dojít k potratu či předčasnému porodu. 
  • Atak na tělo po požití většího množství může být tak silný, že u žen vyvolá menstruaci (ve středověku se kvůli tomuto účinku používal k potratům).
 

3

ČOKOLÁDA

Pomáhá, či škodí?

Studie provedené v Německu v letech 1966–2006, kdy pacienti ve věku 56–73 let konzumovali 6,3 g hořké čokolády, prokázaly, že nemocným významně klesl vysoký krevní tlak. Potvrdila to i další studie, prováděná v Americe.
Pozor: Studie se však týkají pouze kvalitní čokolády (obsah kakaových součástí 60–80 %). A nesmíme zapomenout na to, že i tato čokoláda je zdrojem kalorií (asi 300 kcal), které bychom měli ze svého jídelníčku naopak vynechat.
 
4

MASO

vynechat, či nevynechat?

WHO a další zdravotní organizace se shodují, že omezení či úplné vynechání masa z jídelníčku a zvýšení příjmu ovoce a zeleniny může přispět ke snížení rizika vzniku karcinomů trávicího traktu, ústní dutiny, hltanu, jícnu či žaludku.
Naopak australské studie zase dokazují, že snížení konzumace masa může přinést u žen riziko zvýšení depresí.
 
5

SÓJA (Glycine max)

Způsobuje neplodnost

Je prezentována jako superpotravina, zdroj bílkovin (40 %) a oleje (23 %), náhražka mléka. Ale pozor, má také nejvyšší obsah glutamátu ze všech rostlinných potravin. Obsahuje sójový olej, který se hydrogenuje – a hydrogenovaný olej, stejně jako margarín, obsahuje toxické transkyseliny. Ty jsou spojovány s cukrovkou, rakovinou a různými autoimunitními poruchami. Chlapci by neměli pít sójové mléko či jíst sóju vůbec.
Genistein obsažený v sójových bobech má hormonální účinky podobné estrogenním hormonům. Spermie jeho působením zanikají a může se pak stát, že v dospělosti budou neplodní.
 
6

MARGARÍN, NEBO MÁSLO

V roce 1869 objevil margarín jako náhražku másla francouzský lékárník Hippolyte Mège-Mouriès, hlavními surovinami byly odstředěné mléko a hovězí lůj.
 
Způsobuje:
Vědci v 60. a 70. letech minulého století poukazovali na rizika másla a sádla pro jejich obsah cholesterolu a na výhodnost rostlinných tuků pro prevenci kardiovaskulárních onemocnění.
Pod vlivem osvěty vzrostla v Evropě a Americe spotřeba margarínu, a mohly tak vzniknout epidemiologické studie, které jednoznačně prokázaly, že margaríny vyráběné částečnou hydrogenací (ztužováním) olejů obsahují trans izomery mastných kyselin, které riziko kardiovaskulárních onemocnění naopak zvyšují.
 
Studie:
Nejdůkladnější studie, v níž se po dobu dvaceti let sledovalo osmdesát tisíc amerických žen, prokázala zvýšené riziko vzniku infarktů a zvýšené riziko diabetu 2. typu. Dalším významným mezníkem byla finská studie, která zkoumala skupinu A (21 930 mužů ve věku 50–69 let) a skupinu B: 85 tisíc zdravých lidí, kteří jedli margaríny z rostlinných olejů po dobu deseti let. Zvýšení rizika kardiovaskulárních onemocnění ve vztahu ke konzumaci másla nebo sádla se však ani v jednom případě neprokázala.
 
7

COCA-COLA

Od svých 16 let pila Natasha Harris 10 l Coca-Coly denně. Při nedostatku této tekutiny trpěla abstinenčními příznaky. Ve svých 30 letech zemřela a o tři roky později koroner David Crerar z Nového Zélandu došel k závěru, že za jejím úmrtím bylo právě pití tohoto nápoje.
Problémem není předávkování kofeinem (energetické nápoje v současné době obsahují mnohem více této látky), ale vysoký obsah cukru. V případě Coly light pak aspartamu.